Send Lette
Інші воєнні злочини

Заява неурядових організацій щодо необхідності невідкладного ухвалення законодавства про правову та соціальну підтримку “в’язнів Кремля”

Заява неурядових організацій щодо необхідності невідкладного ухвалення законодавства про правову та соціальну підтримку “в’язнів Кремля”

 

У контексті наближення дати проведення інавгураційного саміту “Кримської Платформи”, вважаємо за необхідне нагадати уряду, зокрема, Міністерству закордонних справ України та Міністерству з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, а також народним депутатам України про необхідність ухвалення законодавства про правовий статус та соціальні гарантії для “в’язнів Кремля”. 

 

Нам відомо щонайменше про 105 громадян України, які утримуються Російською Федерацією з політичних мотивів внаслідок агресії проти України, в окупованому Криму, а також на території РФ. Абсолютна більшість із них – це кримські татари, в тому числі, активісти ініціативи “Кримська солідарність”. Також щонайменше 170 осіб (за інформацією СБУ, – понад 250), включно із, як мінімум, 15 жінками, утримуються в заручниках на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей. 

 

Про “Кримську платформу” кажуть, що вона мала бути створена ще сім років тому. Те саме можна сказати і про закон про соціальну та правову підтримку “в’язнів Кремля”. Росія здійснювала політично мотивовані затримання в Криму уже в березні 2014. Після початку вторгнення РФ на схід України почалося захоплення заручників. З того часу минуло більше семи років, але статус цих осіб законодавчо не врегульований.

 

Необхідність ухвалення відповідного законодавства не є новиною. За ці роки була написана низка концепцій і законопроєктів, деякі з них були подані до парламенту. Навколо документів постійно відбувалися дискусії, а часом – інтриги. Однак зрештою, в сухому залишку маємо факт – закон так і не був ухвалений Верховною Радою України. Чому? Імовірно, насправді це питання ніколи не було для парламентарів поточного та попередніх скликань пріоритетним. 

 

Тим часом, система підтримки родин з боку держави, правового захисту, реабілітації працює в ручному режимі та є вибірковою. Наприклад, лише звільненим “за обміном” постраждалим надається медична допомога у відомчих лікувальних закладах. Хоча певні соціальні гарантії реалізуються згідно з підзаконними актами, працює Міжвідомча комісія з розгляду питань, пов’язаних з визнанням осіб такими, що були позбавлені свободи внаслідок збройної агресії проти України, та здійсненням заходів, спрямованих на їх соціальний захист, робота якої ведеться на базі Міністерства з питань реінтеграції ТОТ; але такий формат роботи, вкупі з активністю неурядового сектору, дозволяє фінансувати лише деякі термінові та невідкладні потреби в’язнів та їхніх родин, однак їх підтримка не є системною: іноді родинам відмовляють в наданні державної допомоги без пояснення причин. 

 

Ухвалення закону залишається актуальним, і ось чому:

 

  1. Непередбачуваність розвитку ситуації в країні не дозволяє нам покладатися на політичну волю, і допускати, аби все й далі працювало “в ручному режимі” та через “телефонне право”. Державна підтримка “в’язнів Кремля” має бути гарантована законодавством, аби уникнути залежності визнання та допомоги цим людям від політичних трендів та результатів виборів.
  2. Існує необхідність впровадження системної реабілітації тих осіб, яких звільняють з полону і незаконного ув’язнення. Наразі не існує жодних системних реабілітаційних програм, а ті експрес-програми, які де факто пропонують звільненим, не є достатніми.
  3. Необхідно узгодити єдиний підхід до критеріїв визначення тих, кому держава Україна готова надавати допомогу у зв’язку з незаконним ув’язненням, полоном чи іншою формою незаконного позбавлення волі. 
  4. Визнання державою існування проблеми “в’язнів Кремля” є також елементом моральної сатисфакції для жертв незаконного ув’язнення. Окрім того, смислове об’єднання осіб, ув’язнених з політичних мотивів в окупованому Криму, а також заручників окупованого Донбасу в рамках одного законодавчого акту означатиме, що Україна вважаєте обидві ці категорії жертвами агресії Росії проти України. 
  5. Ухвалення закону також стане важливим політичним знаком напередодні запуску “Кримської Платформи”, сигналізуватиме про важливість цієї проблеми для України та заохотить міжнародних партнерів ще активніше домагатися від Росії звільнення осіб, що фактично захоплені та ув’язнені в рамках війни. 

 

Для нас очевидно, що вікно можливостей для ухвалення цього закону залишається відкритим саме зараз, напередодні старту “Кримської платформи”. Є політична воля, є сприятливе інформаційне тло. Щойно інавгураційний саміт буде проведено, рівень інтересу і до Криму, і заразом до “в’язнів Кремля” всіх категорій суттєво впаде. Тому важливо нарешті закрити це питання саме зараз.

 

Із переліку законопроєктів та документів, про які відомо на сьогодні, найбільш актуальним і таким, що відповідає нашим уявленням про те, які гарантії мають бути закладені в законодавстві, є документ, розроблений спільними зусиллями неурядового сектору та Представництва Президента України в АР Крим і Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, саме у редакції, яка була передана до Офісу Президента України.

 

З огляду на викладене вище, закликаємо: 

 

  1. Суб`єктів законодавчої ініціативи, передусім Президента України Володимира Зеленського, – подати до парламенту законопроєкт, який враховує потреби, права та інтереси осіб, що незаконно, з політичних мотивів утримуються в окупованому Криму, на території РФ внаслідок агресії проти України, а також на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей. За основу взяти документ, розроблений спільними зусиллями неурядового сектору та Представництва Президента України в АР Крим і Міністерства з питань реінтеграції ТОТ та внутрішньо переміщених осіб, саме у редакції, яка була передана до Офісу Президента України.
  2. Керівництво Верховної Ради України  винести на голосування законопроєкт до проведення першого саміту “Кримської платформи” 23 серпня 2021 року.
  3. Народних депутатів різних фракцій і груп, в тому числі членів профільних комітетів,  підтримати законопроєкт в обох читаннях, за потреби – врахувати критичні правки від потерпілих та їх представників перед другим читанням.
  4. Неурядові організації, лідерів думок, а також представників міжнародних організацій, які працюють із подоланням наслідків російської агресії проти України,  підтримати позицію щодо необхідності невідкладного ухвалення законодавства про правову та соціальну підтримку «в’язнів Кремля». 

 

  • ГО “Об’єднання родичів політв’язнів Кремля”
  • Платформа звільнення політв’язнів 
  • ГО “Медійна ініціатива за права людини”
  • ГО “Регіональний центр прав людини”
  • ГО “Центр допомоги кримським в’язням “Шлях додому”
  • ГО “Кримський центр ділового та культурного співробітництва “Український Дім”
  • ГО “КРИМСОС”
  • ГО Кримська правозахисна група
  • ГО “Блакитний птах”
  • Центр прав людини ZMINA
0 Коментарів

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі публікації
Інші воєнні злочини
Сліди війни на кожному фасаді: репортаж із Сараєва, де воєнні злочинці подібно Росії казали, що вбиті діти — це вигадка

На запрошення Міжнародної комісії з питань зниклих безвісти українська делегація, яка складалася з представників громадських організацій, родин зниклих безвісти та державний органів, відвідала Боснію та Герцеговину, аби обмінятися досвідом.

12 Червня 2025

Інші воєнні злочини
Москва стверджує, що не утримує в полоні українських цивільних, але лише за 15 днів травня затримала і засудила 19

Майже всю першу половину травня російські чиновники, зокрема співробітники репресивного апарату, були зайняті святкуванням радянського Дня Перемоги. Навіть у цих умовах на окупованих українських територіях і в Росії вони продовжували затримувати і засуджувати громадян України.

23 Травня 2025

Інші воєнні злочини
Росія посилила вербовку українських дітей для війни проти України

Російські спецслужби вербують українських дітей для підпалів інфраструктури і машин військових. Викритим дітям переважно інкримінують скоєння диверсії чи терористичного акту. Таку ж кваліфікацію визначають тим вербувальникам із Росії, яких ідентифікувало слідство. Втім, експерти з МГП наполягають: насправді організатори вчиняють воєнний злочин. 

4 Травня 2025

Більше публікацій
Ми у соцмережах
Актуальні публікації
Більше публікацій
Насильницькі зникнення
Чотири роки тортур і колоній: на Луганщині зник чоловік, якого тепер виявили в тюрмі в Росії

61-річний Костянтин Калінченко з Луганщини — один із тих цивільних, кого викрали на окупованій території ще до початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Впродовж майже чотирьох років чоловіка тримали у приміщенні “міністерства національної безпеки” в Луганську і в колонії 19 у селищі Боково-Хрустальне (колишнє Вахрушеве). На початку березня 2025 його перевезли до колонії 26 у російській Самарській області.

20 Червня 2025

Війна і правосуддя
Працівник Державного космічного агентства передавав дані Росії — тепер його судять у Києві. І ще 89 справ наприкінці червня

Відстежуємо найцікавіші судові справи про злочини, скоєні в умовах війни. У доданих файлах є посилання на загальну таблицю зі всіма справами, розподіленими за областями. Також до цієї таблиці веде кожне посилання з матеріалу з анонсами на сайті.

20 Червня 2025

Війна і правосуддя
Суддя перешкоджає журналістці МІПЛ висвітлювати засідання у справі про підготовку замаху на Синєгубова 

Сімнадцятого червня відбулося чергове засідання у справі Олександра Голуба, якого обвинувачують у кількох злочинах, зокрема у підготовці замаху на голову Харківської ОВА Олега Синєгубова. Напередодні засідання головуючий суддя Євген Невеніцин фактично заборонив журналістці МІПЛ готувати матеріал із засідання.

19 Червня 2025

Більше публікацій