Коаліція «Україна. 5 ранку» проаналізувала діючі статті ККУ щодо колабораційної діяльності. Які існують проблеми та як їх вирішити
Журналісти Медійної ініціативи за права людини відстежують судові справи щодо збройного конфлікту і фіксують проблеми, які виникають під час розгляду певних категорій справ. Зокрема, вони стосуються нових складів злочинів, які з’явилися в українському законодавстві після повномасштабного вторгнення РФ.
Суть у тому, що нині існують відразу кілька статей ККУ, положення яких перегукуються між собою: «колабораційна діяльність» (стаття 111-1 КК України); державна зрада (стаття 111 КК України), виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікації її учасників (ст. 436-2 КК України) та інші суміжні статті.
Це створює нерозуміння як для учасників процесу, так і для мешканців окупованих територій, які не можуть чітко простежити, за які саме дії українським законодавством передбачена відповідальність.
Наші партнери в Коаліції «Україна. П‘ята ранку» підготували аналітичну записку та рекомендації про те, як розв’язати цю проблему. Ось до яких висновків вони доходять:
- відсутність критеріїв розмежування зазначених статей створює проблеми подвійної кваліфікації та порушує принцип правової визначеності;
- покарання за дії, що можуть бути кваліфіковані за статтею 111-1 або суміжними статтями, є неспівмірним. В окремих випадках покарання занадто суворе, в інших — не виконує функцію виправлення та запобігання скоєнню особою нових кримінальних правопорушень.
Експерти наголошують, що оптимальним варіантом є виділення тих видів діяльності, які напряму заборонені та можуть кваліфікуватися за статтею 111-1. На їхню думку, це сприятиме недвозначності тлумачення і таке доповнення відповідає логіці кримінального законодавства.
Зазначимо, що нині в Верховній Раді зареєстровано кілька законопроєктів, щодо уточнення заборонених видів та способів діяльності. Найбільш ефективним в контексті розмежування експерти Коаліції «Україна. П‘ята ранку» називають законопроєкт 7570 і запропонований в ньому спосіб сформулювати відмінні ознаки складу злочину.
Зокрема, експерти вважають доцільним виключити відповідальність за публічні заклики до невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окупованій території України зі статті 111-1 КК України та виключити статтю 111-2 КК України, щоб усунути множення статей Кримінального кодексу, що містять ті ж склади злочинів при встановленні за них різних санкцій.
Почитати звіт українською – http://surl.li/eenxu; англійською – http://surl.li/eenya.